12 Mei 2012

Salam Hari Ibu.... Salam Hari Guru....

Assalamualaikum & Salam Sejahtera....

Bulan Mei... Bulan Istimewa untuk wanita yang bergelar Ibu & Guru...

Ya Allah Ya Tuhan Ku... Rahmatilah hamba ciptaan Mu yang bergelar Ibu & Guru ini, fiddunya wal Akhirah... Amin...

Salam Hari Ibu...

Maksudnya: "Daripada Muawiyah bin Haidatal Qusyairi katanya aku bertanya Rasulullah SAW, siapakah orang yang paling patut aku berbuat baik?, Rasulullah SAW menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?, Rasulullah menjawab : ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa?
Rasulullah menjawab: ibumu, kemudian aku bertanya lagi siapa? Rasulullah menjawab : bapamu, kemudian orang yang paling hampir denganmu dan seterusnya".


(Hadis Riwayat at-Tirmizi).



Salam Hari Guru...



IKRAR GURU MALAYSIA


Bahawasanya kami
Guru-guru negara Malaysia
Dengan ini berikrar
Mendukung terus cita-cita kami
Terhadap tugas kami

Dan menyatakan keyakinan kami
Pada cita-cita murni pekerjaan kami
Kami akan berbakti
Kepada masyarakat
Dan negara kami.

Kami sentiasa menjunjung
Perlembagaan negara
Kami mengamalkan
Prinsip-prinsip Rukun Negara
Pada setiap masa.


LAGU GURU MALAYSIA


Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita...


Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua...

 

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta...


Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan